سلب تابعیت رهبر شیعیان بحرین

دیوان عالی رژیم بحرین دیروز به شکلی مبهم حکم یک سال حبس تعلیقی آیت‌الله عیسی قاسم و سلب تابعیت ایشان را تأیید کرد. عمق فاجعه آنجاست که تابعیت آیت‌الله با حکم پادشاهی موسوم به «مرسوم ملکی» سلب شده و نه توسط دادگاه و مشخص نیست که دیوان عالی حکم کدام دادگاه یا محاکمه را درباره سلب تابعیت تایید کرده است. پرسش دیگر اینجاست که شیخ عیسی هیچ اعتباری برای دادگاه فرمایشی خود قائل نبوده و آن را به رسمیت نشناخت و بر همین اساس اقدام به درخواست تجدیدنظر نیز نکرده است، پس چگونه دیوان عالی اقدام به بررسی تجدید نظر در این پرونده در رابطه با حکم یک سال حبس و مصادره اموال ایشان به اتهام پولشویی در وجوهات خمس کرده است؟ رژیم آل‌خلیفه از خرداد ۹۵ رهبر معنوی انقلاب بحرین را به اتهام جمع‌آوری اموال خمس سلب تابعیت کرده و منزلش در منطقه «الدراز» را به محاصره درآورده است. او که در حال حاضر با وجود بیماری در بازداشت خانگی است در حالی تابعیت بحرینی‌‌‌‌اش سلب شده که 45 سال پیش خود در زمره بنیانگذاران حاکمیت ملی بحرین در جریان استقلال از رژیم شاهنشاهی وقت ایران بود. شیخ عیسی قاسم در سال 1973 عضو شورای مؤسسان قانون اساسی بحرین و از تدوین‌کنندگان قوانین تابعیت در جزیره تازه استقلال‌یافته خلیج‌فارس بود. دیوان عالی رژیم منامه همچنین حکم اعدام «ماهر الخباز» زندانی سیاسی برجسته این کشور را تأیید کرد که به این ترتیب او احتمالا به شهادت خواهد رسید. اتهام ماهر الخباز و ۶ جوان شیعه دیگر که حکم حبس ابد گرفته‌‌اند و 5 سال است در حبس و تحت شکنجه به سر می‌برند قتل یک پلیس پاکستانی‌الاصل در جریان انقلاب فوریه در منطقه سهله بوده است. دادگاه تجدیدنظر آل‌خلیفه این هفته تجدید نظر در حکم صادره درباره سلب تابعیت از ۸ شهروند شیعه دیگر را نیز که یکی از آنان زن است وارد ندانسته بود.
سکوت عامدانه آمریکا درباره شیخ سلمان
دیروز همچنین پنجمین جلسه محاکمه شیخ علی سلمان، رهبر جمعیت الوفاق به اتهام توطئه و جاسوسی برای  قطر برگزار شده و جلسه بعدی به ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن) موکول شد. دبیرکل جمعیت ملی اسلامی الوفاق که هم‌اکنون 3 سال است در زندان بسر می‌برد دیروز در این جلسه حاضر شد و پس از پخش صدای ضبط شده مکالماتش با وزیر سابق خارجه قطر (که دادگاه به آنها استناد کرده) آنها را ناقص دانست و گفت: «قسمت‌‌‌هایی از مکالمات حذف شده است و قسمت‌‌های حذف شده درباره میانجی‌گری [دولت قطر] بین نظام بحرین و مخالفان آن و زمینه‌‌سازی برای انجام گفت‌وگو بوده است. بحرین در پی کشمکش با قطر شیخ سلمان را متهم کرده که در سال ۲۰۱۱ (۷ سال پیش) طی تماس‌های تلفنی با نخست‌وزیر آن پروژه اسقاط نظام آل‌خلیفه را دنبال کرده است، حال آنکه  این تماس‌ها قسمتی از طرح آمریکایی- سعودی- قطری برای وساطت بین رژیم منامه و انقلابیون بوده است که با اطلاع پادشاه بحرین و درست در زمانی رخ داده که نخست‌وزیر قطر در قصر او اقامت داشته است. در همین حال، طرف آمریکایی که در آن زمان معاون وزیر وقت خارجه‌ آن (جفری فلتمن) پای ثابت تماس‌هایش با الوفاق بود با سکوت عامدانه خود به آل‌خلیفه کمک می‌کند تا پروژه انتقامجویانه خود از شیخ سلمان را تا صدور حکم اشد مجازات برای او پیش ببرد.
وزیر نفت بحرین: گرانی سیره پیامبر است!
وزیر نفت بحرین در توجیه گرانی‌‌های اخیر در این کشور، افزایش قیمت‌ها را طبق سیره نبوی دانست. «محمد بن خلیفه آل‌خلیفه» که فرزند فرمانده نیروهای مسلح آل‌خلیفه نیز هست در اظهاراتی عجیب در یک برنامه زنده تلویزیونی گفت: «بالا رفتن قیمت‌ها در بحرین که همسو با افزایش قیمت‌‌های جهانی است طبق سیره نبوی است!» او با نقل حدیثی مدعی شد: «در دوران پیامبر(ص) زمانی که کالایی کمیاب شده و قیمت آن بالا رفته بود مردم به پیامبر مراجعه کردند و از پیامبر خواستند تا قیمت‌‌گذاری کند. پیامبر در جواب آنان فرمود: خداوند تعیین‌کننده قیمت و قیمتگذار است!»